Welbevinden van leerlingen
Welbevinden van leerlingen gaat over de manier waarop zij de school beleven. Het is gelinkt aan tevredenheid op school en in de klas, het zelfconcept van de leerling, het pedagogisch klimaat, de interpersoonlijke relaties …
Onder welbevinden van leerlingen vallen onderwerpen als:
- verbindend schoolklimaat
- herstelgericht werken
- anti-pestbeleid
- preventie en aanpak van spijbelen
- omgaan met (al dan niet seksueel) grensoverschrijdend gedrag t.a.v. leerlingen
- samen tegen schooluitval
- …
Documentatie
Samen tegen schooluitval
In 2015 keurde de regering de conceptnota ‘Samen tegen Schooluitval’ goed. Het gaat om een omvattend plan met meer dan 50 actiepunten. Het doel is het aantal vroegtijdige schoolverlaters te doen dalen, het spijbelen tegen te gaan en het leerrecht te garanderen. Naast de beleidsdomeinen Onderwijs en Welzijn is het beleidsdomein Werk een partner in het geheel. Preventie staat voorop, samen met het optreden tegen spijbelende leerlingen. Ondertussen is Sarah Neyts (spijbelen [at] vlaanderen.be) als Vlaams spijbelambtenaar aangesteld. Zij coördineert de uitrol van de actiepunten uit de conceptnota i.s.m. de pedagogische begeleidingsdiensten. Ook de provinciale netwerken tegen schooluitval zijn volop aan het werk. Meer informatie over die en andere items vind je op de website van het Ministerie van Onderwijs & Vorming.
Drugsbeleid op een gezonde school
Referentienummer: MLER_131
Pesten, cyberpesten en steaming van leerlingen door leerlingen, preventie en aanpak
Referentienummer: MLER_054
Preventie en aanpak van zelfverwonding, depressie en zelfdoding bij jongeren
Referentienummer: MLER_053
Preventie en aanpak van spijbelen
Referentienummer: MLER_052
Werken aan een verbindend schoolklimaat
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-3_06-11
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 11/01/2017
Auteur: Bressers Katrien, Noppe Yannick
Voor de meeste directeurs, leraren, ondersteunend personeel, leerlingen en ouders is samenleven op school elke dag opnieuw een boeiende uitdaging. Maar wat als het moeilijk gaat? Wat als de relatie tussen de school, de leerling en zijn ouders vertroebelt en er zware conflicten ontstaan? Hoe kan een school dan nog inzetten op het behoud van die relatie? Als school denk je daar best vooraf over na. Je kunt dan kiezen voor een schoolbeleid dat inzet op verbinding en het herstelgericht omgaan met conflicten. In dit artikel lichten we de visie over verbindend schoolklimaat toe en schetsen we aan de hand van een getuigenis hoe dat in de praktijk vorm kan krijgen.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |