persbericht

Katholiek Onderwijs Vlaanderen tevreden met planlastvermindering en meer ruimte voor eigen personeelsbeleid

wo 24 februari 2021
Het globale akkoord dat de minister van Onderwijs met de sociale onderwijspartners sloot, biedt voor schooldirecteurs een langverwachte verlichting van de administratieve last en de ruimte om een eigen personeelsbeleid uit te bouwen. Dat vindt Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dat voor de werkgevers onderhandelde.

“De administratieve belasting voor directeurs slorpt disproportioneel veel tijd en energie op. Dankzij dit akkoord kunnen zij zich in de toekomst meer focussen op coachen van personeelsleden en krijgen zij ruimte om een personeelsbeleid uit te tekenen”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “We hopen dat dit akkoord een eerste stap kan zijn naar een echt lerarenpact, zodat we werk kunnen maken van de hele loopbaan van de leraar, om de leraar zowel bij het begin, tijdens als aan het einde van zijn carrière te ondersteunen en te begeleiden.”

Meer ruimte voor waarderend personeelsbeleid door coaching en begeleiding

sla link op in klembord

De functioneringscyclus die een directeur volgt bij het begeleiden van personeel wordt verlicht. De functiebeschrijving die in het verleden alle taken van een personeelslid opsomde en ook uitvoerig beschreef hoe die taken worden uitgevoerd, wordt vanaf 1 september 2021 beperkt tot de kerntaken. Het niet langer verplichten van formele functioneringsgesprekken geeft de schooldirecteurs meer ruimte om personeelsleden te coachen. Deze coaching kan door de directeur ook gedelegeerd worden naar andere personeelsleden binnen de school.

“Door de versobering van de functiebeschrijving en de vermindering van de wettelijke verplichtingen bij de functioneringscyclus vermindert de planlast en komt er voor de schoolbesturen ruimte vrij om een eigen, kwaliteitsvol personeelsbeleid te voeren”, zegt Lieven Boeve.

Een kortere evaluatieprocedure voor personeelsleden

sla link op in klembord

Wanneer een personeelslid op school ondanks de coaching onvoldoende functioneert, kan een evaluatieprocedure worden gestart. De nieuwe procedure wordt een stuk ingekort en meer efficiënt en effectief gemaakt. Waar in het verleden gemakkelijk een traject van twee schooljaren nodig was, kan vanaf 1 september de termijn beperkt worden tot twaalf maanden, waarbij de directeur ook gebruik mag maken van informatie van derden, zoals leerlingen, ouders, andere personeelsleden. Ook moet niet langer elk personeelslid verplicht om de vier jaar geëvalueerd worden.

Versnelling van vaste benoeming

sla link op in klembord

Een personeelslid kan vanaf nu sneller een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD) of vaste benoeming krijgen. Het schoolbestuur wordt vanaf nu verplicht om een beoordeling uit te spreken over een personeelslid, nadat hij een schooljaar in dienst is. Bij een positieve beoordeling volgt automatisch een TADD. Een personeelslid met TADD kan met toepassing van de nieuwe regels ten vroegste na 16 maanden vastbenoemd worden. Op het einde van het schooljaar kan een personeelslid ook een beoordeling met werkpunten krijgen, waardoor een begeleidingstraject start en de tijdelijke aanstelling van doorlopende duur en vaste benoeming worden uitgesteld. Zo kan de directeur rekening houden met het groeipotentieel en hoeft hij, na het eerste schooljaar, geen te snelle beslissing te nemen.

“Voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen was deze versnelling van vaste benoeming enkel bespreekbaar indien de directeur een tweede schooljaar kan nemen om een definitieve beoordeling uit te spreken en wanneer ook werk gemaakt werd van een eenvoudigere en effectievere evaluatieprocedure. Die snellere vaste benoeming werkt ook sommige besparingen, die opgenomen zijn in de meerjarenbegroting, weg”, zegt Lieven Boeve.