Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (ROK)
Het kwaliteitsdecreet van 2009 geeft aan scholen, centra en academies de verantwoordelijkheid voor het verstrekken van kwaliteitsonderwijs en het kwaliteitsvol ondersteunen van het geboden onderwijs. In februari 2015 gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de opdracht aan de onderwijsinspectie om samen met de belanghebbenden een ‘Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit’ (ROK) vorm te geven.
Het ROK is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet.
Het ROK past binnen een beleid waarbinnen onderwijsinstellingen meer ademruimte krijgen en meer vrijheid om hun autonomie in te vullen. Daar staat tegenover dat onderwijsinstellingen moeten kunnen aantonen dat ze hun eigen kwaliteit actief onderzoeken, en dat ze actie ondernemen om te bestendigen wat goed is en de kwaliteit te versterken waar dat nodig blijkt. Dat is niet altijd evident, en mogelijk heb je daar ondersteuning bij nodig.
In een artikel uit In Dialoog wordt al ingegaan op de impact van het ROK.
Voor meer informatie kun je steeds contact opnemen met je pedagogische begeleider of met maarten.penninckx [at] katholiekonderwijs.vlaanderen.
Referentiekader voor onderwijskwaliteit
Referentienummer: Ide-20170308-11
Verschenen: 21/09/2016
Het nieuwe leerplanconcept basisonderwijs in het referentiekader voor onderwijskwaliteit
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-5_36-43
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 15/05/2017
Auteur: De Ruysscher Kris
Op 20 september 2016 is het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (ROK) voorgesteld. De onderwijsinspectie, pedagogische begeleiding en onderwijskoepels hebben samen dit ROK uitgewerkt. Dat de implementatie van ROK in de basisschool samenvalt met die van het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!, biedt kansen om beide met elkaar te verbinden. In dit artikel geven we daartoe alvast een eerste aanzet door de mogelijkheden te duiden om vanuit Zin in leren! Zin in leven! aan kwaliteitsontwikkeling te doen.Het nieuwe doorlichtingskader van de onderwijsinspectie is klaar. Wat betekent het Referentiekader Onderwijskwaliteit voor de school?
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-1_18-25
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/10/2016
Auteur: Schelstraete Geert
De inspectie heeft een nieuw referentiekader voor onderwijskwaliteit (ROK) uitgewerkt. Nu is het aan de besturen en de scholen om aan de slag te gaan. Schoolteams moeten op basis van hun opvoedingsproject zelf een kwaliteitsbeleid voeren. We verkennen de draagwijdte van het nieuwe kader en de ondersteuning vanuit de pedagogische begeleiding.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |