Versoepeling maatregelen voor het buitengewoon onderwijs

25 mei 2020

Na de communicatie in de media over de verdere versoepeling in het onderwijs willen we ook voor het buitengewoon onderwijs de nodige verduidelijking bieden.

Woensdagochtend 20 mei werd het draaiboek voor het buitengewoon onderwijs aangepast. Daarin konden we lezen dat er meer autonomie gegeven is aan de scholen buitengewoon onderwijs dan voorheen. De evaluatie van het voorbije hemelvaartsweekend heeft die autonomie verder bevestigd. Concreet wil dat voor buitengewoon onderwijs het volgende zeggen:

Vandaag al mogelijk:

  • Buitengewoon lager onderwijs

Maak een capaciteitsinschatting (op basis van de risicoanalyse) van het aantal leerlingen aan wie je in veilige omstandigheden onderwijs en zorg op school kunt verlenen. Hou daarbij rekening met de aard van je doelgroep in de school. Op basis daarvan neem je de beslissing welke leerlingen je op school onderwijs aanbiedt.

  • Buitengewoon secundair onderwijs:
    • OV4:
      • 6 aso: max. 1 volle dag
      • 6 tso/kso/bso/7bso/Se-n-Se: max. 2 volle dagen
      • Scholen hebben de mogelijkheid om bijkomend andere leerlingen uit te nodigen en hun onderwijs op school aan te bieden.
    • OV3:
      • Laatste jaar kwalificatiefase + integratiefase: max. 2 volle dagen
      • Scholen hebben de mogelijkheid om bijkomend andere leerlingen uit te nodigen en hun onderwijs op school aan te bieden.
    • OV2 en OV1:
      • Maak een capaciteitsinschatting (op basis van de risicoanalyse) van het aantal leerlingen aan wie je onderwijs en zorg op school kunt verlenen in veilige omstandigheden. Hou daarbij rekening met de aard van je doelgroep in de school, naar types en opleidingsvormen. Op basis daarvan neem je de beslissing welke leerlingen je op school onderwijs aanbiedt.

Vanaf 2 juni (indien de Nationale Veiligheidsraad dat woensdag bevestigt):

  • Buitengewoon basisonderwijs:

Vanaf 2 juni is er ook de mogelijkheid om de kleuterschool terug op te starten.
Maak een capaciteitsinschatting (op basis van de risicoanalyse) van het aantal leerlingen (en kleuters) aan wie je in veilige omstandigheden onderwijs en zorg op school kunt verlenen. Hou daarbij rekening met de aard van je doelgroep in de school. Op basis daarvan neem je de beslissing welke leerlingen je op school onderwijs aanbiedt.