Meer dan 100 acties tonen ‘zin in leren! zin in leven!’ in katholiek basisonderwijs

14 juni 2018

Tussen 1 september 2018 en 1 september 2020 kan elke basisschool starten met het nieuwe leerplan ‘Zin in leren! Zin in leven!’. Om dat op een unieke manier in de kijker te zetten, daagde Katholiek Onderwijs Vlaanderen haar basisscholen uit: Toon je ‘zin in leven! zin in leren!’ door een van de acht uitdagingen aan te gaan. Ruim 65 scholen gingen de uitdaging aan en organiseren op 15 juni meer dan 100 acties om hun zin in leren en leven.

Acht Zill-uitdagingen

68 katholieke basisscholen organiseren een veelvoud aan acties waarbij ze één of meerdere uitdagingen aangaan: een Zill-collection, Zill-construction, Zill-game, Zill-move, Zill-party, Zill-talk of Zill-surprise. Maar liefst een derde van de deelnemende scholen werkt aan een verrassing. Daarbij tonen ze zelf op een originele manier hun zin in leren en leven.

Op bezoek bij zoveel mogelijk scholen

Directeur-generaal Lieven Boeve maakt op 15 juni ruimte in zijn agenda om verschillende scholen te bezoeken en aan te moedigen. “Het is mooi om te zien hoe het nieuwe geïntegreerde leerplan in onze scholen zoveel zin en goesting naar boven brengt: er is een heel levendig netwerk (o.a. op Facebook) waar schoolteams ideeën uitwisselen, vragen stellen en elkaar inspireren. De kick-off geeft scholen de gelegenheid het gebeuren nog eens extra in de verf te zetten. Ik kijk er in ieder geval naar uit!” Daarnaast gaan ook de pedagogisch begeleiders in heel Vlaanderen scholen bezoeken. De pedagogisch begeleiders van de regio Limburg doorkruisen de hele provincie per bus om de zin in leren! zin in leven! in elke deelnemende school te proeven.

Nieuw ambitieus leerplan

Het nieuwe leerplan Zin in leren! Zin in leven! werd in september 2017 goedgekeurd. Het kan vanaf september 2018 gebruikt worden op alle katholieke basisscholen. Het is een breed gedragen leerplan op maat van de praktijk in gewoon én buitengewoon basisonderwijs. Het ambitieuze leerplan legt de lat hoog voor elk kind. Het focust op de opvolging van ontwikkeling van kinderen, benadrukt hun gezondheid en veiligheid, stimuleert innovatieve beweging en biedt ruimte voor eigen inbreng van de leraar.