GOK-platforms buitengewoon onderwijs gaan online: blijf in verbinding

28 april 2020

De GOK-platforms buitengewoon onderwijs gaan ook dit trimester door. Deze netwerkmomenten rond het GOK-beleid van je school zullen deze keer via een online sessie plaatsvinden. Directies, GOK-coördinatoren en geïnteresseerden zijn welkom.

Waarom doen we dit zo?

We hebben een aantal goede redenen waarom je dit online platform niet mag missen:

  1. Uit deze coronacrisis blijkt meer dan ooit dat een goed gelijke kansenbeleid nodig is.
  2. Het vraagt veel aandacht, creativiteit en organisatie om de juiste manieren te vinden om onze kinderen en hun ouders vanop afstand de nodige ondersteuning te bezorgen. 
  3. Iedereen heeft in deze tijden hebben we hier nood aan contact en steun. In verbinding blijven, elkaar aanmoedigen en ondersteunen, leren van elkaar in verband met GOK zijn de doelen van elke GOK-bijeenkomst.
  4. Omdat de pedagogische begeleiding onvermoeid klaar staat om jullie te ondersteunen.

Wat gaan we doen?

We hebben de volgende punten op de agenda staan.

  1. We maken je wegwijs in de huidige stroom aan informatie over GOK en afstandsleren, kwetsbare kinderen ...
  2. We presenteren en bespreken de resultaat van onze lopende bevraging over de dienstverlening van de pedagogische begeleiders GOK buitengewoon onderwijs, de werking van de platforms en de noden van de scholen in verband met GOK. 
  3. We bespreken je vragen en ervaringen in verband met de GOK-zelfevaluatie. We hebben ook aan de onderwijsinspectie gevraagd hoe zij de zelfevaluatie in de huidige situatie zien.
  4. We bespreken je ervaringen met afstandsleren en onze GOK-leerlingen. Hoe bereik je de kwetsbare GOK-leerlingen en hun ouders? Hoe tracht je GOK in coronatijden aan te pakken? Welke rol kun je als GOK-coördinator spelen bij het afstandsleren en de heropstart?

Hoe gaat dit digitaal GOK-platform in zijn werk?

  1. Je schrijft in via nascholing.be (bubao en buso) net zoals vroeger. Inschrijven is nu wel cruciaal omdat je het correcte e-mailadres van de deelnemers moet achterlaten. Sluit het best aan bij de platforms waar je voorheen al deel uitmaakte. Dat is beter voor je netwerk.
  2. De online bijeenkomsten vinden plaats op de reeds geplande data.
    -  regio Antwerpen: dinsdag 12 mei met begeleiders Peter Bracaval en Dieter Hoedekie
    -  regio Mechelen-Brussel: donderdag 14 mei met begeleider Peter Bracaval
    -  regio West-Vlaanderen: vrijdag 15 mei met begeleider Dieter Hoedekie
    -  regio Oost-Vlaanderen: dinsdag 19 mei met begeleider Dieter Hoedekie
    -  regio Limburg: dinsdag 19 mei met begeleider Peter Bracaval
     
  3. Omdat een online sessie best niet te lang duurt hebben we het gebruikelijke startuur opgeschoven.
    -  voor bubao telkens van 10 tot 12 uur
    -  voor buso van 13.30 tot 15.30 uur
     
  4. Een dag voor de sessie sturen we naar het opgegeven e-mailadres een link naar een Zoomsessie. Via deze link kun je inloggen.

We hopen dat je ondanks de drukte van de heropstart tijd kunt vrijmaken. We korten de duur van de sessies dan ook in.