Commissie Onderwijs 28-01-2016 – Proeftuinen derde graad basisonderwijs

29 januari 2016

Een interessant en belangrijk, maar gelijk ook een controversieel onderwerp: “bijzondere leermeesters techniek en wetenschappen, Frans en muzische vorming” versus de “geïntegreerde opdracht (leerstof en leraar)” in het basisonderwijs. De bron waaruit vraagsteller Koen Daniëls hiervoor putte, was het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs. Minister Crevits stak de controverse met de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) in dit verband niet onder stoelen of banken. Ten slotte kondigde zij, inzake de eventuele proeftuinen, de oplevering aan tegen september 2016 van 2 onderzoeken: ‘Flexibele leerwegen in Vlaanderen’ en ‘Identificatie en analyse van praktijken van gerichte inzet en ontwikkeling van competenties van leerkrachten in de laatste jaren van het lager onderwijs’.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de proeftuinen in de derde graad basisonderwijs om leerlingen gepast en tijdig te remediëren van Koen Daniëls” aan minister Hilde Crevits.