persbericht

Nieuwe Vlaamse regering: eerste reactie Katholiek Onderwijs Vlaanderen na raad van bestuur

di 1 oktober 2024
Zaterdag kwam de nieuwe Vlaamse regering tot een regeerakkoord voor de periode 2024-2029. Katholiek Onderwijs Vlaanderen nam de tijd om haar netwerk van schoolbesturen te consulteren en reageert na bijeenkomst van de raad van bestuur via deze eerste reactie.

Zaterdag kwam de nieuwe Vlaamse regering tot een regeerakkoord voor de periode 2024-2029. Katholiek Onderwijs Vlaanderen nam de tijd om haar netwerk van schoolbesturen te consulteren en reageert na bijeenkomst van de raad van bestuur via deze eerste reactie.

Minister Demir geeft in haar eerste media-optredens aan open te staan voor het gesprek met de onderwijsverstrekkers. Daar zijn wij vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen heel blij mee. We zullen de minister uitnodigen om snel kennis te maken en samen werk te maken van vijf jaar sterk onderwijsbeleid. Een motiverende werkomgeving en moderne onderwijsorganisatie zijn cruciaal voor kwaliteitsvol onderwijs. We hopen dat onze leraren, lerarenteams, directeurs, bestuurders en pedagogisch begeleiders het vertrouwen voelen dat zij door hun inzet en professionaliteit verdienen.

We vinden het belangrijk dat de regering het lerarentekort aanpakt en zijn tevreden dat daar in het regeerakkoord expliciet aandacht voor is. Bij elke ontmoeting benadrukken onze scholen en schoolbesturen de nood aan doortastende maatregelen. De regering voorziet maatregelen rond de lerarenopleiding, zij-instromers, startende leraren en de inzet van onderwijsassistenten in het basisonderwijs. Vooral voor die twee laatste maatregelen zijn onze scholen al lang vragende partij. Tegelijk hadden we wel een meer omvattend lerarenloopbaanpact verwacht. De Commissie van Wijzen gaf hier in de vorige regeerperiode enkele goede aanzetten toe en we hopen deze terug te zien.

Onze scholen verwachten veel ondersteuning en begeleiding op het vlak van diversiteit en inclusie. We zijn verheugd dat de regering werk wil maken van eencampusinitiatieven, waarbij gewoon en buitengewoon onderwijs geen gescheiden werelden meer zijn. Het leerlingenvervoer voor leerlingen uit het buitengewoon onderwijs krijgt terecht aandacht en onze scholen en schoolbesturen willen mee nadenken over duurzame en menswaardige oplossingen. De overheid heeft zich geëngageerd voor inclusief onderwijs, maar we missen een duidelijke strategie om dat engagement waar te maken, een strategie waar Katholiek Onderwijs Vlaanderen actief aan wil meewerken. We hopen dat het beleid bruggen bouwt met Welzijn en zijn zeer ongerust over diverse maatregelen die maatschappelijk kwetsbare kinderen en ouders nog kwetsbaarder kunnen maken en hun relatie met de school kunnen ondergraven.

Het is goed dat de regering middelen voorziet om Digisprong verder te zetten. Daar was lang onduidelijkheid over. Spijtig genoeg lijkt een herstel van de koopkracht van onze scholen er niet in te zitten. Zij zagen hun werkingsmiddelen de voorbije jaren meermaals niet of gedeeltelijk geïndexeerd worden, wat hun begroting onder druk zet. We blijven vragende partij om meer te investeren in infrastructuur. Dat is belangrijk voor de pedagogische kwaliteit en het welbevinden van personeel en leerlingen, maar ook voor onze hoge klimaatambities. Katholieke scholen moeten zelf aanzienlijke sommen uit hun werkingsmiddelen opzijzetten voor infrastructuurwerken en hebben die middelen niet altijd voorhanden.

Schoolbesturen zijn cruciale spelers in het onderwijslandschap. Zij zijn eindverantwoordelijken voor het organiseren van onderwijs en willen die verantwoordelijkheid ook voluit opnemen. Sterke en professionele schoolbesturen zijn noodzakelijk voor kwaliteitsvol onderwijs. Het is goed dat de professionalisering van schoolbesturen een plaats krijgt in het regeerakkoord. We zijn tevreden dat de regering zich voorneemt om middelen te ontkleuren, zodat schoolbesturen eigen keuzes kunnen maken om tegemoet te komen aan lokale noden.

Verschillende voorstellen uit het regeerakkoord zijn eerder abstract omschreven. We reiken de hand om in gesprek te gaan om de doelstellingen en aanpak helder te bepalen, zodat de stem van onze scholen in de gesprekken op beleidsniveau kan klinken.