Vandaag klopte de Vlaamse Regering het kader voor de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs af. Katholiek Onderwijs Vlaanderen formuleerde op voorhand enkele veelgehoorde bezorgdheden van scholen. We vinden in de beslissing van de Vlaamse Regering duidelijke kapstokken om verder werk te maken van een kennisrijk curriculum dat kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen kan verzekeren.
“We zijn eensgezind in onze doelstelling: kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Ook de richting die we daarbij uit willen is duidelijk: een kennisrijk curriculum is een belangrijk stuk van die puzzel”, zegt Bruno Vanobbergen, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “We willen in de verschillende vakcommissies tot heldere minimumdoelen komen. Tegelijk maken we verder werk van nieuwe leerplannen, waar we onze directies en leerkrachten zo nauw mogelijk bij betrekken.
Minimumdoelen voor kleuters zullen bepalen wat zij aan het einde van de derde kleuterklas minimaal moeten kennen en kunnen. Het is belangrijk dat we sterkere ambities voor het kleuteronderwijs formuleren. Vandaag zien we immers te veel kleuters, zeker kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, uit de boot vallen. We zijn tevreden dat die op populatieniveau zullen worden geformuleerd, want zo laten we leraren in vertrouwen toe om voldoende ambitieus te zijn voor alle leerlingen, zowel voor wie meer uitdaging nodig heeft als voor de meest kwetsbare.
De regering voorziet een steekproef aan het eind van de derde kleuterklas die woordenschat, luistervaardigheid en getallenleer wetenschappelijk onderbouwd zal meten. We beschouwen deze toets als het verlengde van de Vlaamse toetsen, dus als een bron van data om aan kwaliteitsontwikkeling te doen.
Met die minimumdoelen zullen wij vanaf 1 september 2025 aan de slag gaan. We starten met het aanbieden van vormingen en nascholingen over effectieve didactiek, klasmanagement en de principes van een kennisrijk curriculum. Tegelijk nemen we onze tijd om grondig nieuwe, goede leerplannen te schrijven, in nauwe samenwerking met onze leraren. In september 2026 start de implementatie van de leerplannen voor wiskunde, taal en wetenschappen. De andere vakken volgen in september 2027.
We zullen er bij de opmaak van de nieuwe leerplannen voor zorgen dat leerkrachten deze zo snel en zo goed mogelijk kunnen implementeren. Tegelijk zijn we er ons van bewust dat een goede begeleiding van leerkrachten essentieel is om het hele traject succesvol te realiseren. We zijn dan ook tevreden dat de minister bijkomende middelen voor de begeleiding en ondersteuning van scholen aankondigt.
Tot slot zijn we tevreden met de opheldering over het proces van de ontwikkeling: na het werk van de kerncommissie zullen de Vlaamse Onderwijsraad, de SERV en de onderwijsverstrekkers mee aan tafel schuiven.