persbericht

Vlaamse Parlementsleden volgen stage in centra voor volwassenenonderwijs

do 25 augustus 2022
De komende weken ontvangen de katholieke centra voor volwassenenonderwijs leden van het Vlaams Parlement tijdens de “LLL-dagen”: tijdens de Levensbrede en Levenslange Leerdagen werpen parlementsleden een blik achter de schermen van een centrum voor volwassenenonderwijs. In totaal zullen 20 volksvertegenwoordigers, voornamelijk leden van de Commissie Onderwijs en Werk, een meeloopstage volgen in 9 CVO’s.

De komende weken ontvangen de katholieke centra voor volwassenenonderwijs leden van het Vlaams Parlement tijdens de “LLL-dagen”: tijdens de Levensbrede en Levenslange Leerdagen werpen parlementsleden een blik achter de schermen van een centrum voor volwassenenonderwijs. In totaal zullen 20 volksvertegenwoordigers, voornamelijk leden van de Commissie Onderwijs en Werk, een meeloopstage volgen in 9 CVO’s.

“Vlaanderen is in volle transitie. Dat levenslang leren van levensbelang is, hoeft dus geen betoog”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Met de centra voor volwassenenonderwijs heeft Vlaanderen een uniek en belangrijk instrument binnen het beleidsveld van het levenslang leren.”

Levenslang en levensbreed leren in de praktijk brengen

sla link op in klembord

“Politici zijn in het parlement bezig met dossiers die een directe impact hebben op onze centra voor volwassenenonderwijs”, zegt Lieven Boeve. “Op de werk- en opleidingsvloer komen die parlementaire dossiers tot leven. De LLL-dagen bieden een unieke kans om ideeën uit te wisselen.”

Tijdens de LLL-dag draait een politicus een (halve) dag mee op de werk- en opleidingsvloer van een centrum voor volwassenenonderwijs. Op die manier versterken we de band tussen de politieke wereld en onze centra voor volwassenenonderwijs.

De volksvertegenwoordigers zullen in gesprek gaan met bestuurders, directies, leraren en cursisten over de grootste uitdagingen in het volwassenenonderwijs. Het volwassenenonderwijs speelt immers een cruciale rol in Vlaanderen, bijvoorbeeld als springplank voor migranten om Nederlands te leren, om mensen alsnog in staat te stellen om hun diploma secundair onderwijs te behalen of zich te laten omscholen voor een job in zorgsector.