Minister, denkt u eens aan het buitengewoon onderwijs?

29 mei 2020

Beste minister Weyts 

Met een dubbel gevoel volgen wij, scholen uit het buitengewoon onderwijs, al enkele maanden de communicatie over de coronamaatregelen in het onderwijs. Net als onze collega's uit het gewoon onderwijs zijn we teleurgesteld over het feit dat de informatie eerst in de media verschijnt vooraleer wij geïnformeerd worden.

We hebben begrip voor het feit dat u het buitengewoon onderwijs in al zijn complexiteit onvoldoende meeneemt in een communicatie van enkele minuten mediatijd. De toevloed aan informatie en de vertaling ervan voor onze ouders maakt het voor ons echter heel erg moeilijk om hen adequaat en correct te informeren, nadat ze in de media al een en ander hebben vernomen.

Ook het uitblijven van enige communicatie van u over onze leerlingen baart ons zorgen. We merken dat onze leerlingen niet alleen verzwegen worden in de communicatie, maar zelfs niet meetellen in de maatregelen die u voorziet.

Denkt u ook aan onze leerlingen wanneer een initiatief als zomerscholen het licht ziet? Waarom communiceert u dan enkel over het cognitieve aspect? Is leren niet veel meer dan dat? Gaat dat niet over de totale ontwikkeling van de leerling?

Denkt u wel aan onze leerlingen uit opleidingsvorm 1 en 2? Die schoolverlaters vinden weldra ook een nieuwe uitdaging binnen tewerkstelling of zinvolle dagbesteding, maar volgens uw richtlijnen behoorden zij niet tot de primaire groep zoals hun collega-leerlingen uit OV3, OV4 en het gewoon onderwijs. Denkt u ook aan ons, wanneer de laatste versoepeling met veel bravoure kenbaar gemaakt wordt, maar die versoepeling niet meegenomen wordt in het leerlingenvervoer dat hen naar school moet brengen? Denkt u wel eens aan ons?

In naam van de directies buitengewoon onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vragen we u met aandrang om onze leerlingen als volwaardige leerlingen te erkennen, om in uw communicatie ook die aspecten mee te nemen die specifiek zijn voor onze bijzondere kinderen en jongeren - al is het maar dat u zegt dat voor het buitengewoon onderwijs de maatregelen vertaald worden in functie van de specifieke situatie. Zelfs dat kleine beetje zou ons al deugd doen! Onze leerlingen verdienen evenveel erkenning en aandacht, onze ouders hebben evenveel recht op correcte informatie.

Hoewel we onze maatschappelijk verantwoordelijkheid ten volle willen opnemen, staan we binnen verschillende scholen met de specifieke doelgroepen voor een onwaarschijnlijke opdracht om de veiligheidsmaatregelen na te streven. We benutten de maximale capaciteit die we hebben gecreëerd ten volle, rekening houdend met alle veiligheidsmaatregelen. We zijn dankbaar dat onze autonomie daartoe opnieuw werd bevestigd, maar een hele belangrijke schakel werd vergeten … het leerlingenvervoer!

Vandaag vragen we niet meer dan dat, we trekken immers al maanden onze plan. We vragen enkel nog duidelijkheid over het leerlingenvervoer. Blijft de situatie zoals ze is tot einde juni, graag dan daarover snelle en heldere communicatie. Krijgen we als school de autonomie om te bekijken wat er mogelijk en haalbaar is voor onze leerlingen, dan zullen we die weer ten volle opnemen en rekenen we erop dat De Lijn en de onderaannemers hun volle verantwoordelijkheid opnemen om onze leerlingen in veilige omstandigheden naar school en naar huis te brengen.

Spoedige duidelijkheid is nodig, mijnheer de minister. We hebben al veel geschakeld, de schoolteams hebben al heel veel bochten genomen om binnen onmogelijke situaties schitterend werk te verrichten. Nog éénmaal willen we een aanpassing doen, om tegemoet te kunnen komen aan die leerlingen die zonder geschikt leerlingenvervoer niet op school geraken, ook al is er voor hen opvang en/of heropstart voorzien.

U weet, of u weet het niet, dat een aanpassing voor het leerlingenvervoer weer een enorme puzzel met zich zal meebrengen. Volgende week die puzzel leggen, loont nog de moeite, zoals u zelf zegt: “zo winnen we misschien nog een aantal schooldagen”. Daaraan pas later beginnen en opnieuw alle structuur doorbreken, is de druppel te veel. 

Het vat is (bijna) leeg …

Hartelijke groeten 

namens de adviesraad buitengewoon onderwijs
René De Wever